Hue en Hoi An - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Dominique - WaarBenJij.nu Hue en Hoi An - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Dominique - WaarBenJij.nu

Hue en Hoi An

Blijf op de hoogte en volg Dominique

05 Augustus 2015 | Vietnam, Hué

Ons spontane plan om de route eens flink om te gooien heeft goed gewerkt. De bus kwam wat later en uiteindelijk vertrokken we rond een uur of 19:00 vanuit Hanoi richting Hue. De slaapbus was weer een hele nieuwe ervaring. Er zijn drie rijen met twe verdiepingen met ligstoelen. Je benen liggen dan zegmaar onder het hoofd van degene voor je. Gelukkig hadden we drie plekken naast elkaar achter in de bus. De stoelen waren best comfortabel, alleen de stinkende voeten aroma iets minder.. een vent vond het nodig om zijn voeten in mn gezicht te hangen (ik lag beneden en hij in de stoel boven mij) het leverde wel creatieve liedjes en lachbuien op. De rit duurde wel iets van 15 uur maar we hebben alledrie het grootste deel slapend doorgebracht. Door de vele indrukken en activiteiten en rare slaapritmes kunnen we eigenlijk elk moment van de dag wel in slaap vallen. Soms best handig. Eenmaal aangekomen in Hue rond half 10 s ochtends kwam het warme zonnetje ons verwelkomen,  wel even iets anders dan het regenachtige Hanoi. We werden direct weer door tientallen kleine Vietnamese mannetjes aangesproken, we besloten eerst even naar t dichtstbijzijnde parkje te lopen om even schoenen te wisselen en even de drukte af te wachten. Toen we terugliepen werd ons een mooi bod gedaan, een gratis ritje naar t centrum, naar zijn hotel, als t niet beviel waren we vrij om nog ergens anders heen te gaan. We besloten uiteindelijk in zijn hotel te verblijven, prachtige kamer en lekker schoon. Dit was pas de tweede nacht dat we in een hotel sliepen na onze aankomst in Vietnam, dus dit was een prima hotelletje! We hebben eerst even onze was gedaan en zijn begin van de middag Hue ingegaan. We begonnen bij de supermarkt om eten te halen, na ruim een uur daar hebben rondgelopen (met dichtgeniette plastic tasjes om onze tas, blijkbaar wordt daar veel gestolen oid?) kwamen we terug met een tas vol eten en drinken voor bijna niets. Naast de uitgang hebben we een lekkere hamburger besteld en zijn we de rest van onze brunch in een parkje op gaan eten, als een soort picknick. Daarna zijn we op zoek gegaan naar de plek waar we onze open bus tickets konden omboeken voor onze reis van Hue naar Hoi An. Uiteindelijk heeft een lief vrouwtje even voor ons gebeld en het adres gegeven. Toen hadden we t gelukkig vrij snel gevonden. Daarna hebben we een twee uur durende boottrip gedaan over het water dwars door Hue met een tussenstop bij de belangrijkste soort tempel in Hue. Helaas waren de mensen van de boot niet zo aardig meer nadat we niets wilden kopen van haar souvenirsshop. Daarna hebben we met de voet nog Hue bekeken, we zijn naar the emperical city gelopen. Heel bizar om te zien hoe je de tekenen van de oorlog daar nog kunt zien. Dikke raketten en andere wapens stonden er tentoongesteld. Terwijl we daar rondliepen kwamen er Vietnamese meisjes naar ons toe en vroegen ze of ze met ons op de foto mochten, maar natuurlijk! Na een hele selfie ronde liepen we een beetje verbaasd door haha, hele gekke ervaring. Het is ons al meerdere keren opgevallen dat mensen ons stiekem fotograferen alsof we super belangrijke mensen of buitenaardse wezens zijn :p. Ondertussen was het al bijna donker aan het worden en zijn we op zoek gegaan naar een restaurantje. Na even zoeken zijn we tips gaan vragen bij ons hotel, hij wees ons op een leuk tentje en daar zijn we gaan eten. Lekker verschillende gerechten besteld en met zn drieën gedeeld. Met een vol buikje zijn we terug naar ons hotel gegaan, de volgende ochtend moesten we weer vroeg op. Na een prima nachtje stond de wekker al om half 7, we vertrokken namelijk om 8 uur van Hue naar Hoi An. Ook weer lekker met eenzelfde soort bus waarin we allemaal nog een paar uurtjes hebben geslapen. Rond een uur of 2 kwamen we aan in een wederom zonnige stad, heerlijk. Hoi An is een heel mooi magisch stadje waar het draait om lampionnen, lichtjes en op maat gemaakte kleding. Het is vrij klein en er lopen veel toeristen rond en heeft een hele fijne sfeer. Na een rondje te hebben gelopen kozen we een hotel aan het riviertje door Hoi An mét zwembad. Sinds onze aankomst hadden we nog helemaal niet gezwommen en daar waren we wel even aan toe. Na een heerlijk verfrissende duik zijn we lekker door de winkelstraatjes gelopen. Monica en ik zitten er aan te denken om wat te kopen hier, binnen een dag heb je een op maat gemaakte jurk! Maar we gaan er nog even over nadenken aangezien we hier nog een keer terug komen! Voor het eten hebben we nog eventjes gezwommen. Bij het eten vielen we met onze neus in de boter. Er was net een plekje vrij op t balkon en konden we eten met een prachtig uitzicht ovet het water en het stadje. Na weer een heerlijke Vietnamese maaltijd zijn we de lichtjes s avonds gaan bewonderen. Helaas viel het ons een beetje tegen aangezien we iets meer hadden verwacht, we lopen namelijk helaas de fullmoon party hier mis waarbij het waarschijnlijk helemaal volhangt met lampionen en het water vol met wenslichtjes. Na het avond marktje zijn we nog cocktails gaan drinken in een barretje. Daar werden we door een Engelse jongen uitgenodigd voor een potje poolen. Laten we daar nou net ontzettend slecht in zijn hahah. Gelukkig leverde dat veel lachen en ballen die irene van de tafel afgooid op. We hebben twee potjes gespeeld en zijn toen toch maar terug naar ons hotel gegaan. We hadden ondertussen wel zin gekregen in uitgaan maar helaas vertrokken we de dag daarna voor een 18 uur durende rit met de slaapbus en dan is een kater niet écht ideaal. We hebben lekker nog een beetje uitgeslapen en heerlijk ontbeten in Hoi An. Op dit moment zit ik in de slaapbus van Hoi An naar Hanoi, vanwaar we onze tour naar Ha long Bay kunnen gaan doen! Want het weer is opgeknapt dus waarschijnlijk kunnen we nu toch gaan genieten van het prachtige uitzicht! Ik heb er in ieder geval heel veel zin in!!P.S. foto's komen hopelijk zo snel mogelijk Reneetje! Ik heb nog geen tijd gehad om achter een computer te zitten om mn foto's van mn camera te halen!

• 05 Augustus 2015 - 18:36

Mama:

Lieverdje,

Wat een heerlijke hoeveelheid informatie weer, schatje <3 En je bent sowieso uniek <3 En ik hou heeeeeeelll veel van je, hoop je schrijfavonturen te blijven volgen, als je tijd hebt :D

Kussies van je mamsie XXXX

Verslag uit: Vietnam, Hué