De allerlaatste! - Reisverslag uit Aalsmeer, Nederland van Dominique - WaarBenJij.nu De allerlaatste! - Reisverslag uit Aalsmeer, Nederland van Dominique - WaarBenJij.nu

De allerlaatste!

Blijf op de hoogte en volg Dominique

28 Augustus 2015 | Nederland, Aalsmeer

Eenmaal gesetteld in ons hotel zijn we op zoek gegaan naar een leuk en betaalbaar restaurantje in Da Lat. Na wat rondlopen hadden we eindelijk iets gevonden. Het is hier in Vietnam altijd een uitdaging om iets te bestellen, je denkt dat je weet wat je krijgt maar het kan ook totaal iets anders zijn. Zo bestelde we bijvoorbeeld lemon juice en kregen we een soort citroenthee met een kilo suiker erin. Da Lat is s avonds nog best levendig met een soort marktje wat de hele dag door blijft staan. Terug in het hotel hebben we nog even naar een normale tv zender kunnen kijken ipv alleen Vietnamees. De volgende ochtend hebben we ons ontbijt gehaald bij de banketbakker tegenover ons hotel. Donuts en cakejes smaken ook goed als ontbijt haha. We hebben ons ontbijtje opgegeten bij het grote meer in Da Lat. Terwijl we lekker van het uitzicht en het eten zaten te genieten, werden we aangesproken door een easy rider. We waren sowieso eigenlijk wel van plan om zoiets te gaan doen, maar het kost helaas best wel wat geld. Na een hoop getwijfeld te hebben en wat onderhandeld zijn we uiteindelijk toch akkoord gegaan om met hen mee te gaan op motors. Het eerste dagje door Da Lat kregen we gratis. Nadat we onze backpacks hadden opgehaald hebben we die eerst naar het huis van een van onze easyriders gebracht, waar we die nacht mochten overnachten. Daarna begon onze rit naaar de Lang Biang bergen. Daar is een route waar je helemaal naar t topje van de berg kan klimmen voor een super mooi uitzicht. Nadat we wat extra water hadden gekocht begon onze tocht naar boven. Het eerste stuk was op asfalt en toen we eenmaal onderweg waren en heel veel jeeps zagen langsrijden hadden we door dat we het eerste stuk ook met de jeep hadden kunnen doen, super slim. Al helemaal kapot kwamen we aan bij de wandelroute die door smalle weggetjes door de bergen ging. Het eerste stukje was niet zo steil waardoor we even op adem konden komen. Hoe verder we kwamen, hoe dichter begroeid en hoe steiler het werd. Aangezien we onze tijd hadden verspild door te lopen ipv de jeep hadden we eigenlijk ook een beetje tijdsnood. Op een gegeven moment kwam er een stuk in de route waar je een soort traptreden had, die echt super hoog waren. Met andere woorden, daar was de berg mega steil. Na een aantal pauzes en ontzettend zweten kwamen we uiteindelijk bij een mooi uitzicht punt 80 m van de top vandaan. Gezien de tijd zijn we daar toch maar omgedraaid, omdat we onze easy riders niet zo lang op ons konden laten wachten. De terugweg was lekker glibberig en ik ben een keer lekker op mn bek gegaan, maar kon mezelf gelukkig nog wel opvangen. Nadat we eindelijk weer bij het asfalt kwamen waren we intens gelukkig toen een jeep voor ons stopte waarmee we naar beneden konden gaan. Uiteindelijk waren we gelukkig maar 20 minuutjes te laat daardoor. De volgende stop was de kabelbaan die uitzicht bood op de stad en waar je aan de andere kant monniken kon zien leven. De kabelbaan was leuk om te zien, maar de monnikentuin was een beetje toeristisch dus niet echt wat te zien. Daarna werden we in de stad afgezet om zelf nog een beetje rond te kijken. We zijn eerst naar een rode bloemen tuin geweest en wat foto's gemaakt en daarna lekker in een restaurantje gegeten en gekletst. Na het eten zijn we nog even wat boodschappen gaan doen voor de komende paar dagen. Vanaf de stad hebben we een taxi genomen naar het huis van onze easy rider. Eigenlijk houd zo'n easy rider tour in dat je achterop de motor zit en dat zij je de mooie plekjes van het land laten zien en er iets over vertellen. De route kun je deels zelf bepalen door aan te geven wat je wilt zien. Eenmaal aangekomen werden we heel hartelijk verwelkomd door zijn familie. Na een lekkere warme douch zijn we naar onze 'mugvrije' kamer gegaan. Na een goed nachtje slapen kregen we s ochtends een heerlijk ontbijtje om de dag te beginnen. Die ochtend vertrokken we vanuit Da Lat naar Lak Lake, een rit van zo'n 170 km. Tussendoor hebben we verschillende tussenstops gedaan bij mooie plekjes waar ze ons hele verhalen over konden vertellen. Soms was het over hoe eten gemaakt wordt, een fabriek waar ze zijden maken, koffievelden en bepaalde planten en fruitsoorten. Super leuk om het land ook op deze manier te zien te krijgen. Tijdens die rit zijn we ook nog gestopt bij een mooie waterval, the elephant falls. Na de eerste dag rijden werden we bij een hotel afgezet in de buurt van het Lak Lake. Na een Vietnamees etentje zijn we lekker gaan slapen. De volgende ochtend zijn we naar het Lak Lake gereden. Daar hebben wij een tochtje op een olifant mogen maken. We begonnen met de rit door t dorpje, waar ze dus echt niet opkeken als er een olifant door hun achtertuin heen banjerde. Na een stukje lopen mocht de olifant even wat eten van de bomen, zo'n slurf is echt enorm sterk! Daarna gingen we het meer in, dat was het leukste deel van de rit. Heel onwerkelijk om op een olifant door het water heen te gaan. Helaas hadden we daarna niet echt de tijd om nog even naar de olifanten te gaan, het was echt afstappen en weggaan. Omdat we praktisch dezelfde weg reden als op de eerste dag hebben we minder tussenstops gemaakt. Af en toe wel even stil gestaan of een stukje gelopen, want anders gaat je kont behoorlijk zeer doen na zo'n lange tijd op een motor. We namen voor het laatste stukje een avontuurlijke weg, de weg zat vol gaten en plassen dus was heel leuk om doorheen te rijden. S middags zijn we langs de Pongour Falls gegaan, de mooiste in de buurt van Da Lat. En het was echt prachtig!! We hebben ook een stukje op de waterval gestaan. Na een uurtje bij de waterval zijn we naar onze volgende slaapplaats gereden. Dat was echt een mini dorpje waar nauwelijk toeristen komen. We hebben in een lokaal tentje gegeten en de eigenaresse intens gelukkig gemaakt met een gesprek. Ze was Engels docente, maar kreeg niet zo vaak de kans om Engels te praten aangezien er zo weinig toeristen in haar dorpje kwamen. Na wat foto's en een praatje zijn we lekker naar ons hotel gegaan. De volgende ochtend weer op de motor, opweg naar Mui Ne. Dit was alweer onze laatste dag van de easy riders tour. Onderweg hebben we nog een aantal korte stops gemaakt en in Mui Ne zijn we nog naar de rode zandduinen geweest. Na een laatste lunch zijn we in het stadje afgezet en hebben we afscheid genomen van onze easy riders. In Mui Ne was het weer even genieten van het mooie weer en lekker relaxen. We kwamen s middags aan en hebben de rest van de dag vooral heerlijk niks gedaan. S avonds was er nog even een flinke bui, maar dat was snel opgeklaard gelukkig. S avonds een gezellig etentje in een hele mooie verlichtte tuin. De volgende dag moesten we helaas naar een andere slaapplek op zoek, want het hotel was volgeboekt. We hebben toen nog even een heerlijk relax dagje gepakt in een resort met een heerlijk zwembad en aan het strand. Nog even proberen een kleurtje te pakken voor we terug gaan. S middags zijn we gezellig gaan poolen in een surf cafeetje en zijn daarna een hapje gaan eten. Die avond hadden we wel zijn om een drankje te doen, maar helaas was er echt helemaal niks te doen dus eindigden we met een ijsje door een ander resort lopend en uiteindelijk via het strand naar ons eigen resort. Ook leuk! De volgende dag zijn we na een lekker ontbijtje weer verhuist naar een ander, goedkopere guesthouse. Tijdens het ontbijt werden we aangesproken door een Australiër die daar al vijf jaar kwam en het waren echt hele lieve mensen. Na nog even een ochtend duik zijn we die dag op de scooters gestapt. Super leuk om te doen. Vietnam is echt het land van de scooters, voor mijn gevoel zijn er meer scooters dan mensen. Het was dus heel leuk om ook zelf even scooter te rijden. Nadat we bij een plaatselijk winkeltje getankt hadden zijn we naar de fairy stream gereden. We konden onze scooter parkeren en onder een bruggetje lopen en dan stond je daar ineens BAM, midden in een soort beekje met een prachtig uitzicht. Heel bizar dat dat zich midden in de stad bevind. Je kon door het beekje lopen en genieten van de rode rotswanden, zand en het struisvogelrijden langs de fairy stream. Uiteindelijk hebben we dat niet gedaan, omdat je echt in zo'n zandbakje aan t rondrennen bent dan. Na een stukje lopen, waren we naar boven geklommen voor een mooi uitzicht. De weg naar beneden was echt super smal en steil en was wel even een uitdaging. Op een gegeven moment zijn we weer omgedraaid en toen zagen we een slang zwemmen in het water! Na de fairy stream hebben we nog even genoten van een ijsje en zijn we weer op onze scooters gesprongen. We hebben toen vooral even een stuk gereden en heel erg lekker geluncht. We sloten de dag af bij de zandduinen, daar zou je een mooie zonsondergang kunnen zien, maar het was helaas te bewolkt. Daarna zijn we weer teruggereden en hebben onze scooters weer ingeleverd. S avonds aten we weer bij het restaurant naast de guesthouse. De Australiër en een Amerikaan kwamen ons vergezellen en hebben de hele avond vol gekletst. Het waren echt hele gekke oude kerels, maar ze waren wel grappig en ze wisten echt niet normaal veel. De volgende ochtend was het tijd om naar onze laatste stop te gaan, Ho Chin Minh City, het oude Saigon. Na een busrit van ongeveer 4 á 5 uur kwamen we aan in de stad. Na een rondje lopen met onze backpacks hadden we eindelijk een niet te duur hotel gevonden. Die middag hebben we de stad een beetje verkent, helaas iets te goed, want we waren ontzettend omgelopen haha. We waren op zoek naar de Benh Tanh Market, een grote markt binnen in een gebouw waar echt alles bij elkaar zit. Na een lange dag lopen hebben we boodschappen gedaan en eerst een avondje op de hotelkamer gezeten met een fles vietnamse wodka. We hebben de hele avond spelletjes gedaan en gelachen. Die avond zijn we uitgegaan, we kwamen een grote groep tegen vanuit een hostel en zijn met hen meegegaan. Uiteindelijk bleven we met een paar Amerikanen over en hebben ons de rest van de avond vermaakt. De volgende dag hadden we allemaal een beetje een kater dus hebben we vooral lekker uitgeslapen en niks gedaan. Nog eventjes rondgelopen en winkeljes afgestruind. Die avond zijn we met de Amerikanen naar de Skybar geweest, bovenop een hoog gebouw is een soort terras met een super mooi uitzicht over de stad. Er zaten wel allemaal kleding regels aan, zoals bijvoorbeeld geen slippers, en na drie keer omkleden mochten we dan eindelijk naar binnen. Maar dat was het zeker waard!! De volgende dag lekker bij een bakkertje gegeten. Dit was alweer onze laatste dag in Vietnam. We zijn eerst weer naar de markt gegaan maar het was echt bloedheet! Toen zijn we s middags maar weer even naar het hotel gegaan en hebben Monica en ik s middags genoten van een heerlijke massage. Ondertussen was het weer wat minder heet en zijn we weer de stad in gegaan, eerst lekker een potje poolen en daarna uiteten geweest bij een hele gekke blije chinees. Hij bleef maar dansen, spelletjes doen en eigenlijk vooral gek doen haha. Na het eten nog de allerlaatste dingen gekocht en uiteindelijk kwamen we rond 10 uur terug in het hotel, tijd om alles in te pakken. De wekker ging de volgende ochtend namelijk alweer om 6 uur s ochtends om weer naar Nederland te vliegen. We waren prachtig op tijd bij t vliegveld, maar uiteindelijk moesten we toch nog haasten door alle lange rijen. Onze eerste vlucht naar Moskou duurde 10 uur. We hadden plekken gekregen met super veel beenruimte dus dat was wel echt chill! Mijn tv bleek het alleen niet te doen, maar gelukkig kon ik met Monica meekijken. De tweede vlucht was gelukkig wat korter, en die heb ik vooral gebruikt om deze blog af te schrijven. Helaas is het einde alweer gekomen, maar ik heb echt ontzettend genoten van deze reis!