Al op de helft! - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Dominique - WaarBenJij.nu Al op de helft! - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Dominique - WaarBenJij.nu

Al op de helft!

Blijf op de hoogte en volg Dominique

11 Augustus 2015 | Vietnam, Ninh Bình

Vorige week kwamen we terug vanuit hoi an, en kwamen we weer terug in Hanoi. Dat voelde eigenlijk weer als een soort thuiskomen, omdat we daar al veel zijn geweest. Ondertussen hebben we ook 'ons straatje' waar we veel hebben geslapen, gegeten en onze tours hebben geboekt. Na terugkomst zijn we eerst lekker even gaan ontbijten en even bijkomen van onze lange reis. Daarna zijn we over halong bay gaan informeren, het weer was weer prachtig. Al vrij snel hadden we een tour te pakken. Helaas hadden ze geen plek meer voor de dag erna dus hadden we een extra 'tussendagje'. Toen zijn we eerst via het backpackers hostel waar we vaak eten een wandeltour door Hanoi gaan maken. Ondanks dat we veel plekken al gezien hadden, hebben we toch nog nieuwe leuke dingen gezien. Zo kwamen we bijvoorbeeld nog door een soort overdekte markt waar werkelijk alles te koop was, van alle soorten eten die je kunt bedenken tot mobiele telefoons en van kleding tot sieraden. Alles was heel klein en smal en echt een grote chaos, zoals alles hier eigenlijk haha. Daarna zijn we nog met de hele groep ergens wat gaan drinken. Dat was een heel grappig cafeetje wat super verstopt zat, maar met een prachtig uitzicht op het Hoan Kiem Lake. Je moest een smal gangetje door midden tussen alle winkels en dan een paar trappen omhoog. We hebben daar onze eerste Vietnamese koffie op. Aangezien we allemaal niet zo van sterke koffie houden, hebben we een 'egg milk coffee' besteld. Dit werd ons aangeraden en is eigenlijk een soort hele dikkige melkschuim ofzoiets, waardoor het een soort latte machiato werd, alleen dan met ijs erin want het is hier tenslotte bloedheet haha. Na de koffie hebben we ons van de groep afgesplitst om zelf nog een beetje rond te lopen. Toen heb ik mn eerste souvenir gekocht, een Aziatische broek die je overal ziet, ik kan natuurlijk niet thuiskomen zonder zo'n ding. Na wat te hebben rondgelopen zijn we bij een travel agency naar binnen gestapt om ons 'tussendagje' op te vullen. Na er 8$ te hebben afgeluld, hebben we gekozen voor een dagje Tam Coc. Daarna hebben we nog even lekker geluncht en hebben we een hotel geregeld voor 2 nachten. De eerste keer dat we ergens meer dan 1 nacht verbleven. Na wat te hebben uitgerust zijn we een late night shopping in Hanoi gaan doen. We zijn allerlei winkeltjes en boetiekjes ingelopen en waren aan het eind van de avond goed geslaagd, we kwamen allemaal met iets terug. Toen was het nog op zoek naar avondeten, na wat rondlopen eindigden we op een mini krukje op straat. Je kon zelf een bakje met vlees en dergelijke bij elkaar zoeken, dat werd dan voor je klaargemaakt en dan op een soort warmhoudplaatje bij je op tafel gezet. (Die stond bij ons niet eens aan kwamen we later achter haha). Het had een beetje een BBQ idee eigenlijk. Het meeste was heel lekker, maar een spiesje wat we voor kip hadden aangezien was zoooo vies. Er zat een soort bot achtig iets in waardoor je er gewoon niet echt op kon kauwen en er zat eigenlijk gewoon nauwelijks vlees aan. Na deze op straat eet ervaring zijn we lekker naar ons hotel gegaan. Na discodansen in onze hotelkamer zijn we lekker gaan slapen, er zat namelijk een soort gekke kleurenlamp in onze kamer en hebben we kunnen genieten van de grappige dansjes van Irene (Monica en ik deden ook gezellig mee haha). De volgende ochtend hebben we de bus naar Tam Coc genomen. Onderweg zijn we ook nog bij een tempel gestopt maar die was niet heel spectaculair. Na een ietwat vertraagde aankomst hebben we een lekkere Vietnamese lunch gekregen. Toen was het tijd voor een klein uurtje fietsen, was heerlijk om weer even te doen. Wij Nederlanders kunnen dat natuurlijk als de beste. Na wat mooie foto's en filmpjes kwamen we weer terug om in de bootjes te stappen. Een Vietnamees mannetje roeide ons met zn voeten aan de peddels door de grotten heen. Het was een super mooi gebied waar je onder de rotsen door kon varen, echt een hele leuke ervaring. We hebben vleermuisjes gezien van zo dichtbij dat we hun oortjes konden zien bewegen. Het weer was ook echt heerlijk, dus we hadden echt weer mazzel. Bij het terug varen wilden ons ventje ons niet afzetten totdat we hem extra geld hadden gegeven, maar we lieten ons niet zo forceren en uiteindelijk heeft hij ons toch eerst afgezet, waarna we hem zijn fooi hebben gegeven. Daarna zijn we weer terug naar Hanoi gereden. Achteraf hebben we wel het idee gehad dat we niet in het echte Tam Coc zijn geweest, maar een plek die er op lijkt. Dat mag de pret niet drukken, want we hebben een heerlijke dag gehad. Na terugkomst werden we afgezet bij het Hoan Kiem Lake, wat voor ons ideaal was, aangezien we zin hadden in even wat anders dan Vietnamees eten. We zijn even een lekkere kipburger bij de KFC gaan eten en kwamen bij een kinderfeestje te zitten. Met gevulde buikjes zijn we lekker naar ons hotelletje gegaan. De volgende ochtend was het zo ver, na een gratis ontbijtje vertrokken we naar Halong Bay. Het was een heel relaxte bus met goeie airco en leuke mensen. We ontmoette een gezin uit Maleisië waarvan de dochter al gelijk aanbood, mochten we naar Maleisië willen, onze gratis tourguide te worden. Dat bied nog wat perspectieven voor de toekomst ;). Na veel geklets en spelletjes kwamen we eindelijk aan in Halong Bay. Het was ondertussen een uur of half 2 en we hadden nog steeds niet geluncht. De groep werd in tweeën gesplitst, en we vertrokken naar de boot. De lunch was echt super lekker. Daarna kon iedereen zn kamer inchecken. Daarna zijn we naar een een grot gegaan, die echt helemaal vol met toeristen stond. Ze hadden er ook allemaal gekleurd licht in gemaakt, waardoor het wel een beetje nep en toeristisch werd. Het was wel heel mooi hoor, maar ik heb het zelf liever iets puurder. Daarna een stukje varen, met een adembedemend mooi uitzicht. Het was zo onwerkelijk mooi, echt alsof je in een film zit ofzo. Ook hele mooie foto's kunnen maken. Daarna was het eindelijk tijd voor zwemmen, die afkoeling konden we wel even gebruiken.  Het water was heel gek, er kwamen steeds warme en koude plekjes, maar het was in ieder geval heel verfrissend. Het was zo lekker om even te kunnen ronddobberen. Het trappetje omhoog bij de boot was heel wankel en zwaar dus we hebben niet zo vaak van de boot afgesprongen. Na een korte douche was het tijd voor avond eten. Na een gezellig en lekker dinertje, kon je kiezen tussen karaoke of inktvis vissen. We besloten te gaan voor de inktvissen, want het leek ons een one in a life time experience. Nou dat was het zeker want er was niets aan haha. We hebben binnen lekker gekaart met onze vrienden uit Maleisië en hun spelletjes geleerd en we hebben hen ook nog wat Nederlandse kaartspelletjes geleerd. Nadat Monica vast naar bed ging hebben Irene en ik nog boven op het dek gezeten en gelachen, Aziaten kunnen nameliik heel moeilijk de 'acht' uitspreken. We hebben ze even wat Nederlands geleerd namelijk. Rond een uurtje of 12 zijn wij ook naar bed gegaan. Ik had mijn klamboe aan het plafond geplakt met ducttape, maar s nachts lag mn klaboe ineens bovenop me. De airco kende helaas maar twee standen, tropisch warm of ijskoud. We hadden de wekker heel fanatiek om 5 uur gezet om de zonsopgang te kijken, maar daar hadden we toch niet zo'n zin in toen de wekker zo vroeg ging haha. Om 7 uur moesten we al aan de ontbijt tafel verschijnen. Na het ontbijt werden we van onze groep geswitcht en naar een andere boot gebracht. Vanwaar we weer in een ander bootje werden gezet voor de twee uur durende tocht naar Monkey Island. Het was niet een al te comfortabel bootje, maar we hebben ons lekker vermaakt met een potje kaarten. Rond de middag kwamen we aan op het eiland. Echt een hele mooie plek. Nadat we onze spullen in onze bungalow hadden gedaan zijn we alvast even gaan pootjebaden voor de lunch. Daarna begon het echte werk, heerlijk gaan zwemmen en zonnen. Helaas trok het zonnetje even weg, maar daar merk je niet zo veel van als je slaapt haha. Nadat ik weer wakker was zijn we een stukje gaan kanoën. Dat was nog best zwaar! Na nog een heerlijke duik in t water heb ik nog eventjes over het strandje gelopen terwijl de andere twee vast gingen douchen. Na t douchen was het tijd voor het avondeten. We zaten gezellig met twee Nederlandse meisjes aan tafel. Het eten was weer helemaal prima en ik heb voor het eerst een oester gegeten. S avonds hebben we ons nog vermaakt met pingpong en poolen. De volgende ochtend vertrokken we helaas weer vroeg van het eiland nadat we ons hadden volgepropt met pannekoeken. Op de boot nog heerlijk even geslapen en daarna lekker in de zon gelegen. Helaas was er alweer een einde aan de tour gekomen, na nog een lunch en het varen naar de haven zaten we alweer in de bus naar Hanoi. Daar hebben we letterlijk in een half uur de volgende bus geregeld. Daar kwamen we nog jongens uit Uithoorn tegen, dus dat was wel even grappig! De bus waar we in zijn gegaan was naar Ninh Binh. Na een kleine 3 uur kwamen we aan en hadden we eigenlijk zo een hotel te pakken. We hadden van te voren geen tijd gehad om te eten dus we gingen daarna ook snel opzoek naar wat avondeten. We hebben in een heel leuk cafeetje noedels gegeten. De dag erna konden we eindelijk een beetje uitslapen. Rond een uur of half 11 zaten we aan de ontbijttafel. Vanuit ons hotel hebben we een tour geboekt door Ninh Binh, drie mannetjes op een scooter zouden de hele dag met ons op pad gaan. Eerst kwamen we aan bij een soort tempelcomplex. Dat was een behoorlijk end omhoog lopen en we hebben echt nog nooit zo erg gezweet, we waren letterlijk doorweekt en er stonden zelfs druppels op onze benen. We hebben er wel heel hard om kunnen lachen. Na een rondje gelopen te hebben gingen we weer naar beneden voor de tweede bestemming, Mua Cave. Dat is een berg waar je na 480 traptreden bovenaan komt en een heel mooi uitzicht hebt. De tocht was weer lekker zwaar en we kwamen weer lekker bezweet bovenaan. We hebben vandaag dan ook omgedoopt tot zweetdag. We waren er alleen dus we hebben lekker onze tijd gepakt om foto's te maken. Terwijl we weer naar beneden liepen was er ineens een harde regenbui. Gelukkig hadden we onze mooie poncho's mee en konden we super fancy naar beneden lopen. Eigenlijk maakte die regenbui het alleen maar leuker. Na nog een stukje op onze blote voeten te hebben gelopen kwamen we weer bij de scooters en reden we weer terug naar ons hotel. Na even te zijn opgedroogd zijn we weer lekker noedels gaan eten bij hetzelfde tentje. Daar hebben we dit keer als echte Aziaten zittend op de grond gegeten. We hebben nog lekker wat gekaart en zijn daarna nog wat boodschapjes gaan doen voor de nacht bus naar Phong Nha (ofzoiets haha). Daar is een national park dat we gaan bezoeken. Dat ligt ergens halverwege Vietnam en begint onze reis pas echt naar het zuiden van het land!

• 12 Augustus 2015 - 10:13

Opa En Oma:

opa leest voor en oma luistert vinden het schitterend wat een avonturen

• 12 Augustus 2015 - 15:25

Mama:

Wat GAAT het hard hè, echt niet normaal!!!!! Maar het gaat ook hard met allemaal ervaringen en belevenissen opdoen, GA ZO DOOR <3 <3 Ik lees graag ;)

Kussies mama

Verslag uit: Vietnam, Ninh Bình