eerste blogje vanuit Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Dominique - WaarBenJij.nu eerste blogje vanuit Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Dominique - WaarBenJij.nu

eerste blogje vanuit Hanoi

Blijf op de hoogte en volg Dominique

02 Augustus 2015 | Vietnam, Hanoi

Daar is ie dan, mn eerste reisblogje. Op dit moment zit ik weer in Hanoi in het 'backpackers hostel'. Ik zal beginnen bij het begin, lijkt me wel zo handig :). 28 juli vertrokken Monica, Irene en ik vanuit Schiphol naar Moskou. De eerste vlucht was helemaal prima,  3 uurtjes ongeveer. We zaten in een klein vliegtuig, maar bij de nooduitgang dus we hadden lekker beenruimte. In Moskou ging ook alles vlekkeloos,  we hadden iets vertraging dus hebben zo'n 2,5 uur onzelf vermaakt op het vliegveld. Daarna mocht ik eindelijk 'vliegen in een groot vliegtuig' van mn bucketlist afstrepen. Heb ik altijd al een keer in willen vliegen. Ook deze vliegreis ging prima, alleen heb ik niet echt kunnen slapen. De mensen vonden het blijkbaar leuk om steeds tegen me aan te lopen als ze naar de wc gingen. Ik zat namelijk in het midden aan de zijkant vlak naast de wc. Gelukkig heb ik wel lekker films kunnen kijken en muziek geluisterd. Eenmaal aangekomen in Hanoi hadden we onze backpacks eigenlijk zo te pakken. Nadat er eerst een heleboel dicht geductapede dozen voorbij kwamen op de band, blijkbaar is dat een normale manier om bagage mee te nemen hier? Daarna zijn we met de bus naar de stad gegaan, die ik vooral nog even slapend heb doorgebracht. Eenmaal in het centrum aangekomen was het wel even heftig. Door onze vermoeidheid, jetlag en de warmte hadden we best wel even zoiets van wat doen we hier. Maar toen we uiteindelijk ons hotel hadden gevonden en hebben kunnen slapen voelden we ons al zo veel beter! Toen we alles een beetje hadden neergezet zijn we Hanoi ingegaan. We begonnen natuurlijk met pizza, die helaas niet echt lekker was dus we hadden beter direct aan de noedels kunnen gaan. Daarna zijn we naar het Hoan Kiem Lake midden in Hanoi gelopen. We zijn verschillende winkeltjes binnengelopen en vooral lekker rondgekeken en fotos gemaakt. Het meer was heel mooi in het donker. Daarna zijn we lekker naar het hotel gegaan om een beetje bij te slapen. De volgende ochtend werden we vierkant uitgelachen toen we om 11 uur vroegen of we konden ontbijten. Nee dat was al laaaaaang voorbij. Tsjaa voor ons was het half 6 s ochtends Nederlandse tijd. Toen zijn we Hanoi ingelopen voor ontbijt, wat we uiteindelijk hebben gekocht in een soort supermarktje en hebben opgegeten bij het meer. Daarna zijn we het hele meer rondgelopen met tussendoor even een vers fruitsapje als pauze. Toen zijn we nog even terug naar ons hotel gegaan, toen we wilden uitchecken waren we daar blijkbaar te laat mee, terwijl we er naar hadden gevraagd en we geen antwoord kregen omdat de kerel achter de balie geen goed Engels kon. Helaas pindakaas, maar dat werd wat bijbetalen. Toen hebben we nog een rondje hanoi gedaan, alleen dan een ander deel van de stad. We hebben ruim een half uur op een bankje bij een druk kruispunt gezeten. Het verkeer is zo bizar. 'It looks like suicide' zoals een jongen zei die we waren tegen gekomen. Ze rijden hier met zo veel tegelijk op de weg, en alles rijd door elkaar heen. En vooral scooters, heel veel scooters. Soms zitten ze gewoon met zn vieren op een scooter! Na dit bewonderd te hebben zijn we onze tour naar Halong Bay gaan regelen en lekker gaan eten want s avond werden we bij ons hotel opgehaald en naar de trein gebracht voor de eerste tour, Sapa. De trein was echt helemaal prima, die bracht ons van Hanoi om 22.00 tot Lao Cai om 6.15. Vanaf daar moesten we vervoer regelen naar Sapa. Waar we flink opgelicht zijn, maar helaas. Eenmaal in sapa kwamen een heleboel kleine schattige vrouwtjes naar ons toe om te vragen of we in een hotel wouden slapen.  Uiteindelijk zijn we aan de praat geraakt met een groepje vrouwtjes die ons een tour door de bergen, een slaapplek bij hun thuis en al het eten aanboden. Dat klonk heel goed dus dat hebben we gedaan. De mensen zijn daar zo lief. Ze willen echt alles voor je doen. Eerst zijn we gaan ontbijten tussen de Vietnamezen. Daarna gingen onze backpacks achterop de scooter naar het huis waar we sliepen en begon onze trekking. We zijn eerst wat eten voor onderweg gaan halen, granaatappels. We begonnen het eerste stuk op kleine smalle steile weggetjes. Echt zo midden in de natuur, heel mooi maar wel zwaar. Later was het wat minder zwaar en echt met prachtig uitzicht op de rijstvelden. Na ongeveer 3/4 uur lopen door de bergen kwamen we aan bij een gebouwtje waar we konden eten. Echt de beste noedels die ik ooit gegeten heb, zoooooo lekker. Daar raakte we aan de praat met een jongen uit Engeland en zijn we ook met hem een stukje verder gelopen. Na nog 2 uurtjes lopen kwamen we bij het huis van onze gids. Daar konden we zien hoe ze daar leefden. Ze wonen met de hele familie bij elkaar en hebben honden, katten, eenden, kippen en varkens los rondlopen. Haar oma was een beetje de 'heks' van het dorp. Zij deed de rituelen daar en het offeren van dieren en dat soort dingen. Heel bijzonder om bij zo'n ritueel aanwezig te zijn. Later gingen we nog een half uurtje lopen naar het huis waar we sliepen. Echt een prachtig uitzicht vanuit haar huisje. Daar hebben we lekker even uitgerust en geschreven in onze reisdagboeken. In dat huis verbleven ook nog twee Fransen, hele gezellige mensen. De vrouw bij wie we verbleven heette Mu. En was echt een heel lief vrouwtje. De mensen hier zijn zo klein, wij zijn echt reuzen hier. Zelfs ons kleine ireentje. S avonds hebben we met zn allen gegeten, ook weer echt onzettend lekker. We hebben allemaal Vietnamese lekkernijen op. Toen kwam de 'happy water' op tafel. Dat is de plaatselijke rijst wijn.  Smaakt heel sterk, beetje aks wodka,  maar is blijkbaar niet zo sterk. Die avond lag iedereen al om 8 uur op bed. Helemaal kapot. We sliepen op een soort houten planken dus dat was een hoop draaien s nachts. S nachts heeft het ook ontzettend hard geregend. Na ongeveer het klokje rond geslapen te hebben kregen we pannekoeken met banaan en omelet als ontbijt, wederom delicious!! Toen hebben we nog een kleine trekking gedaan naar een waterval. Ook super mooi.Om van het dorpje terug naar sapa te gaan zijn we achterop de scooter gebracht. Dat was echt het beste ritje ooit. Zooooo mooi. En ook bizar hoe ze daar rijden, zelfs op de smalste steilste paadjes, door de soort watervallen op de straat en gaten aan t ontwijken. Het was echt zooo gaaf!!! Dat was het einde van onze tour en namen we afscheid van Mu. Toen hebben we nog even in het zonnetje gezeten in sapa. Waar echt meisjes van 5 met hun baby broertje of zusje op hun rug lopen. Een van die meisjes kwam naast ons zitten terwijl we aan het schrijven waren, echt ons aan het observeren. We konden niet communiceren maar ze was echt heel lief en schattig. Na een goede maaltijd zijn we terug met de bus naar Lao Cai gegaan. Daar hebben we ons ticket voor de terugweg opgehaald en 2 uurtjes op t station gewacht. De nachttrein terug was erg gezellig, er zat een Ierse man van eind veertig bij ons in de coupe en hij was echt zo ongeveer verliefd op Nederland. Het was heel leuk om even over Nederland te praten. We kwamen om 5.15 terug aan in Hanoi. Vanaf daar probeerden we te lopen naar de travel agency waar we de tour naar Halong Bay hadden geboekt, maar we hebben uiteindelijk toch een taxi genomen. We hebben eerst even heerlijk ontbeten en zijn toen om 8 uur naar de travel agency gegaan om te horen dat door het slechte weer onze trip helaas gecanceld moest worden. Toen hebben we besloten om vanavond nog de trein naar Hue te nemen en later nog terug komen als het weer in Halong Bay beter is. Nu hebben we dus nog een dagje in regenachtig Hanoi die we vooral heerlijk relaxt benutten. We hebben lekker kunnen douchen en kunnen nu lekker bankhangen totdat we om 18:00 worden opgehaald om met de bus naar Hue te vertrekken!
Liefs uit Hanoi, Vietnam

• 02 Augustus 2015 - 10:43

Iris:

Zooooo leuk om te lezen Do! Het blijkt wel dat je heerlijk aan het genieten bent :). Alles wat je schrijft doet me ook zo denken aan Thailand! Echt super! Hopelijk wordt het weer in Halong Bay gauw beter, want daar heb ik echt hele goede verhalen over gehoord!
    Dikke kus en geniet ervan! ❤️

• 02 Augustus 2015 - 11:28

Gerda:

Lieve Dominique.
    Op avontuur in Vietnam .
    Je bent net zo reislustig als je nichtje. Doe alles goed doordacht en allert .
    Veel plezier , liefs Gerda

• 02 Augustus 2015 - 12:06

Maaike:

Ben wel iets meer dan een klein beetje jaloers haha
    Heel veel plezier banaantje!

• 02 Augustus 2015 - 12:21

Je Zuster:

Haha maaike vooral op de bananen pannekoeken zeker? Fantastisch verhaal Ukkie, blijf alsjeblieft zo schrijven, heb haast het gevoel alsof ik er zelf bij ben. Heel veel plezier! X

• 02 Augustus 2015 - 16:57

Opa En Oma:

we hebben genoten gr oma en opa

• 03 Augustus 2015 - 13:46

Renée:

Wat ontzettend leuk om te lezen do!! Jammer van het weer inderdaad maar gelukkig ben je dat gewend met het weer in ons kikkerlandje:p Heeeel veeeel plezier en ik wil ook graag wat foto's zien

• 04 Augustus 2015 - 23:36

Je Mamsie:

Meisjelief,

Net pas eraan toegekomen om je eerste bloggie te lezen, heerlijk om te horen hoe goed het je vergaat <3 Blij graag op de hoogte, blijf vooral schrijven ;) ME LOVE YOU

Kussies mama

• 04 Augustus 2015 - 23:38

Mama:

Je blog is al 135 keer bekeken BTW, verslagje nummer 2 ?! :D

• 23 Augustus 2015 - 17:08

Opa En Oma:

wat een leuk en spannend verhaal wij hebben genoten gr opa en oma

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Dominique